مقدمه
این وبلاگ در مورد محیط زیست نیشابور است که مطالبی را در اختیار شما عزیزان گذاشتیم تا بتوانیم از این مطالب بدرستی استفاده کنیم.
این وبلاگ در مورد محیط زیست نیشابور است که مطالبی را در اختیار شما عزیزان گذاشتیم تا بتوانیم از این مطالب بدرستی استفاده کنیم.
http://www.namasha.com/v/iQQQ7N2K
زمانی که کودکان به مرحله رفتن به مهد کودک یا پیش دبستان میرسند در مورد محیط پیرامون خود اطلاعات بیشتری کسب میکنند. در صورتی که تاکنون در این راه گام برنداشتهاید اکنون زمان خوبی است که به کودکتان در مورد حفظ محیط زیست توضیحاتی دهید. اگر با فرزندتان درباره حفظ محیط خانه خود حرف زدهاید با استفاده از روشهای زیر میتوانید او را به حفظ محیط زیست خارج از خانه هم علاقه مند کنید.
به کودک خود اطلاعات اساسی بدهید
خانم «الف» میگوید: «روزی توجه پسر ۷ ساله من به مجله ای بر روی میز جلب شد که بر روی جلد آن عکس یک خرس قطبی دیده میشد. در این مجله در مورد خطری که بر اثر گرم شدن کره زمین، خرسهای قطبی را تهدید میکند مطالبی نوشته شده بود. من تصمیم گرفتم با پسرم خیلی صریح حرف بزنم و بنابراین به او گفتم که درست است که زندگی خرسهای قطبی و سایر جانداران در خطر است ولی، ما میتوانیم در این میان نقش مثبتی ایفا کنیم.
به کودک خود صرفه جویی در مصرف انرژی را آموزش دهید
خانم «الف» میگوید: «زمان جنگ بود. پدر و مادرم مدام به من يادآوري مي كردند كه لامپ هاي اضافي را خاموش كنم و در مصرف كليه مواد صرفه جويي نمايم. آنها با اين كار درس هاي زيادي به من دادند. كودك شما بايد به صرفه جويي در مصرف انرژي عادت كند. او بايد بداند با اين كار هزينه كمتري به خانواده تحميل مي شود».
به کودکتان یادآوری کنید که هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندد
یک کودک مدرسه ای به خوبی میداند که آب مصرفی ما از رودخانهها و مخازن تامین میشود. به او توضیح دهید. که با هدر دادن آب، خیلیها آسیب میبینند و در ضمن انرژی زیادی هدر میرود. شیری که به مدت ۵ دقیقه چکه کند معادل روشن شدن ۲۴ ساعته ۱ لامپ ۶۰ واتی انرژی به هدر میدهد.
۱-به فکر سرگرمیهای مناسبی برای اعضای خانواده باشید.
۲-به فرزند خود نشان دهید که چگونه میتواند بدون استفاده از وسایل الکترونیکی خود را سرگرم کند. شما میتوانید به بازیهای خانوادگی بپردازید، کتابهای جذاب بخوانید، به پیاده روی و دوچرخه سواری بروید .
۳-بازیافت مواد را جدی بگیرید.
۴-از کودک خود بخواهید هر نوع زباله را در سطل مخصوص خود بریزد و به روی هر کدام از سطلها تصویر زباله مورد نظر را بکشد.
۵-هرازگاهی از فرزندتان بخواهید برای کمک به مستمندان، در جمع کردن لباسها، کتابها، اسباب بازیها و سایر وسایل کهنه به شما کمک کند.
۶-از مواد سازگار با طبیعت استفاده کنید.
۷-هنگام نظافت خانه به جای حولههای کاغذی از پارچه استفاده کنید. تا حد امکان موادی را به کار ببرید که به محیط زیست آسیبی نمیرسانند. این کار نه تنها به نفع محیط زیست است بلکه برای خانواده شما نیز مفید میباشد.
۸-از کیسهها و ظروفی استفاده کنید که قابل استفاده مجدد باشند.
۹-یکی دیگر از راههای آسان حفظ محیط زیست این است که به جای خریدن بطریهای متعدد نوشابه، یک بطری را مدام از نوشابه پر کنید.
۱۰-در ضمن برای خرید از پاکت های کاغذی استفاده کنید.
۱۱-به جای چند پاکت کوچک، از یک پاکت بزرگ استفاده کنید.
۱۲-به جای خریدن پاکت های کوچک، یک پاکت بزرگ تهیه کرده و آن را به بخشهای مختلف تقسیم بندی کنید، به طوری که قابل استفاده مجدد باشد.
۱۳-هنگام ساختن آثار هنری، هیچ قسمتی را دور نریزید.
۱۴-برای جمع آوری قسمتهایی که در اثر کارهای هنری بر جای میماند سطلهای کوچکی در نظر بگیرید. یادتان باشد حتی اشیایی مثل مدادهای شکسته و دگمهها نیز میتوانند مجدداً مورد استفاده قرارگیرند. هر چقدر بیشتر صرفه جویی کنید، پول کمتری برای خرید وسائل جدید خرج خواهید کرد.
۱۵-از خانه زیاد خارج شوید.در صورت امکان اعضای خانواده را پارک یا طبیعت ببرید. با این کار ضرورت حفظ محیط زیست برای کودکان یادآوری میشود.
یکی از مسائلی که در سالهای اخیر باعث نگرانی دانشمندان شده ، مسئله تهی شدن لایه ازن و ایجاد حفره در این لایه در قطب جنوب است. لایه اوزون در فاصله 16 تا 48 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و کره زمین را در برابر تابش فرابنفش نور خورشید محافظت میکند. هر گاه از مقدار لایه ازن ، 10 درصد کم شود، مقدار تابشی که به سطح زمین میرسد تا 20 درصد افزایش مییابد. تابش فرابنفش موجب بروز سرطان پوست در انسان میشود و به گیاهان صدمه میزند. مولکولهای کلروفلوئورکربنها (CFCها) در از بین بردن لایه ازن موثرند. از این ترکیبات بطور گسترده در دستگاههای سرد کننده و در افشانهها (اسپریها) استفاده میشود.
این مولکولها به علت پایداری آنها به استراتوسفر راه مییابند و در آنجا بر اثر تابش خورشید پیوند C-Cl شکسته میشود. اتم کلر حاصل به مولکول ازن حمله میکند و مولکول CLO را میدهد. این مولکول بنوبه خود با اکسیژن ترکیب شده ، مولکول O2 و اتم Cl آزاد میشود که مجددا در چرخه تخریب اوزون شرکت میکند. از این روست، در عهدنامه سال 1978 مونترال قرار این شده که از مصرف کلروفلوئوروکربنها به تدریج کاسته شود و مواد دیگری به عنوان جانشین برای آنها یافت شود و یافتن چنین ترکیباتی بطور مسلم کار شیمیدانان است.

خانم مه لقا ملاح فعال محیط زیستی است که ۶۰ سال است هیچ زباله ای تولید نکرده است.
یک کتاب مرا به سمت محیط زیست کشاند
خانم دکتر ملاح برای تحصیلات تکمیلیاش در مقطع دکترا عازم فرانسه می شود و در آنجا همزمان با تحصیل کتابداری را گذارنده و همین موضوع موجب می شود پس از بازگشت در کتابخانه موسسه روانشناسی دانشگاه تهران مشغول به کار میشود. در کتابخانه دانشگاه با کتابی درباره محیط زیست روبرو می شود که تاثیر عمیقی بر زندگی اش میگذارد.
«از تمام سفارتخانهها خواستم که اطلاعات محیط زیست کشورشان را در اختیارم قرار دهند. مدام مطالعه و تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم باید برای اقدام جمعی دست به کار شویم. دوست داشتم فرهنگ حفاظت از محیط زیست را به مردم بیاموزم.» خانم ملاح بعد از بازنشستگی در سال ۵۶ از طرف سازمان بازرسی کل کشور دعوت به کار شد و در گروه تحقیق شرکت کرده و مشکلات محیط زیستی تهران را بررسی کرد.
خانواده ما زباله تولید نمیکرد
این فعال محیط زیست از ساکنان قدیمی تهران است و در خانواده ای تربیت شده که زباله تولید نکردن برایشان اهمیت ویژه ای داشته است.«من در دل خانوادهای بزرگ شدم که مادرش قبل از من فعال محیط زیست بود. در خانه ما زبالهای تولید نمیشد. مادرم قبل از من به این موضوع بسیار اهمیت میداد و هیچ وقت زباله بیرون نمیگذاشت. البته خیلی از مردم آن دوران مثل حالا نبودند و زباله قدیم کم تولید میشد. هر فردی در هر خانوادهای راه حلی برای بازیافت زبالهاش پیدا میکرد. غذا را به اندازه تعداد و میزان خوراک افراد خانواده تهیه میکردیم که اضافه نیاید و مجبور به دور ریختن آن نشویم. حتی یک غذا را دو وعده نخوریم چون باقی مانده غذا را به همسایه میدادیم آن بخشی را که میتوانست خودش میخورد و آنچه که اضافی میآمد به بزی که داشت، میداد. برخی از باقی مانده مواد غذایی را به مرغ و جوجهها میدادیم. از کاغذ و پلاستیک هم خیلی استفاده نمیکردیم. خلاصه زندگی روستایی موجب شده بود، به محیط زیست کمتر آسیب بزنیم و کمتر آن را به مخاطره بیاندازیم اما حالا آلودگیهای جدیدی را وارد این چرخه کردهایم و موجب بروز بیماریهای جدید هم شدهایم که باید زودتر به فکر راه حل مناسب در این زمینه باشیم. شاید باورتان نشود اما آن موقع مردم کمتر بیمار میشدند.»
۶۰ سال است زباله بیرون نگذاشتهام
خانم ملاح تا سرفه اش میگیرد دستمال پارچهای سفید گلدار اتو کشیده و تا خورده را برای دکتر میآورند و دکتر آن را مقابل دهان میگیرد و آهسته سرفه میکند. پرستار میگوید: «در خانه خانم، من به یاد ندارم که هیچ وقت دستمال کاغذی داشته باشیم . ما از دستمال پارچهای استفاده میکنیم. برای دکتر ملاح مهم است که زباله کم تولید شود. هنوز زباله های تر را در چاه داخل حیاط میریزیم و کود میشود و برای درختان حیاط استفاده میکنیم.» خانم ملاح ۶۰ سال است که زباله ای بیرون از خانه نگذاشته است حتی اعضای خانواده اش هم این کار را نکرده اند. مگر اینکه زباله ها بازیافتی باشند مانند کاغذ و پلاستیک.
آنها زباله هایشان را داخل گودالی در حیاط می ریزند که تبدیل به کود می شود. «زمانیکه همسرم زنده بود، بیشتر رسیدگی میکرد اما حالا با نبود او و بالارفتن سن و سخت شدن راه رفتنم، خودم نمیتوانم این کار را بکنم و سرایدار زباله را در محل مربوطه میریزد.» او میافزاید: «هنوز هم از بطریهای پلاستیکی استفاده نمیکنیم. قبلترها که خودم برای خرید میرفتم ساک پارچهای میبردم تا برای حفظ محیط زیست گام بردارم. همه را برای این کار تشویق میکردم. همواره توصیه میکنم برای خرید کیسه پارچهای ببرند و از تخریب حریصانه محیط زیست خودداری کنند تا نسل آینده هم بتوانند از این میراث بهرهمند شوند.»
زباله ها باید از همان مبدا تفکیک شوند
خانم ملاح برای بهبود وضعیت محیط زیست همواره ایده های جالبی داشته است.«تفکیک زباله از مبدا در سالهای اخیر بهتر شده اما هنوز جای دارد در این زمینه کارهای گسترده تری انجام شود که یکی از آنها توجه به بانوان به عنوان مربیان فطری جامعه بشری است که باید اهمیت داده شود.» او ادامه میدهد: «همچنین باتوجه به اینکه وجود یک باطری خراب در کیسه زباله میتواند اثرات مخرب برای محیط زیست داشته باشد، شهرداریها میتوانند برای جمع آوری مجزای این باطریها در مکانهای مختلف حتی سوپرمارکتها مخزن مکعبی شکل را تهیه کنند و در اختیار آن مراکز عمومی قرار دهند تا شهروندان باطریهای خراب و دور انداختنی خود را به آنجا تحویل دهند. روی آن هم می توان با نوشتن پیامی نوع کارکرد مخزن مشخص شود. از این رو شهردای میتواند در انجام چنین کارهایی، متولی اجرای این طرح شود.» او میافزاید: «همچنین روغنهای سوخته غذاها نیز وقتی وارد چرخه فاضلاب شهر میشوند، آسیبهای بسیاری به محیط زیست وارد میکنند که برای جمع آوری آنها میتوانیم مخازنی را در مراکز تجاری یا محل هایی که حضور مردم بیشتر است، قرار دهیم تا شهروندان روغن سوخته خود را به آنجا تحویل دهند و متولیان مربوطه برای تصفیه و استخراج مفید آن وارد عمل شوند. درست مانند اقدامی که برای بازیافت روغن سوخته خودروها انجام میشود.»
مردم میتوانند با زباله هایشان کود درست کنند
آمار و ارقام تولید زباله در پایتخت بسیار بالاست و خانم ملاح بسیار از این بابت متأسف است. «هر فردی سهمی در کاهش تولید زباله دارد که باید در این زمینه اقدام کند. یکی از راحتترین و در درسترسترین اقدامات تبدیل زبالههایتر به کمپوست است که یکی از عالیترین کودها برای مصرف گل، گیاه و درختان محسوب میشود. حتی میتوان ورمی کمپوست(به کمک کرم خاکی) که سبک و بی بو است، درست کرد.» او ادامه میدهد: « این کار فقط مختص خانههای حیاط دار نیست بلکه حتی آنهایی که آپارتمان نشین هستند و حیاط ندارند، میتوانند در خانه خود بدون مزاحمتی برای دیگران در این زمینه اقدام کنند. کاری که تعدادی از اعضای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی هوا در بالکن آپارتمانی که زندگی میکنند انجام دادهاند و نتیجه گرفته اند. حتی بالکن، بوی بد هم نگرفته است. چون آنها هم خوب می دانند با استفاده از کمی خاک اره آن بو از بین می رود. برای این کار کافی است یک سطل در دار داشت و قسمت زیرین آن را از چند بخش سوراخ کرد. بعد زبالههایی نظیر پوست میوه، تفاله چای و را داخل آن ریخت. زیر سطل هم یک بشقابی که نیاز ندارید بگذارید تا شیرابه از زیر آن خارج و وارد ظرف دیگری شود. زباله هم کود میشود. آن کود برای انواع گیاهان مفید و قابل استفاده است.»
https://www.aparat.com/v/pmlGW